lørdag, juni 19, 2010

Mousserende vin fra England

Ja, nu er dette jo egentlig en blog om champagne, og indtil videre har jeg holdt stien ren i forhold til ikke at beskrive mousserende vine fra andre dele af kloden end lige præcis denne lille plet øst for Paris. Når jeg alligevel har valgt at skrive om mousserende vine fra England i dette indlæg skyldes det, at vinene så oplagt forsøger at lægge sig op af champagne - plus at kvaliteten af mange er beskrevet som ganske tæt på det originale produkt.
Det har længe summet i vinverden omkring mousserende vin fra England. Kvaliteten, har det heddet, nærmer sig – eller slår måske endda – champagne. Der har været masser af internationale præmier til vinene, og rygter har endog hævdet, at champagneproducenter har været i gang med at opkøbe vinmarker i Sydengland som garant mod global opvarmning.
Det har specielt været to engelske vingårde, som opmærksomheden har rettet sig imod: Ridgeview og Nyetimber. Jeg har haft lejlighed til at smage hele porteføljen fra Ridgeview og en enkelt vin fra Nyetimber.
Der er ingen tvivl om, at champagne er sigtepunktet. Man bruger samme druesorter (Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay) og terroiret i Sydengland (Sussex), hvor de to vingårde hører hjemme er da også meget lig Champagne med masser af kalk.
Ud fra min smageerfaring er der ingen tvivl om, at niveauet er højt – men helt på linie med de bedste champagner er de nu ikke endnu. Duften er meget champagneagtig – og jeg har faktisk fundet lidt grafit/blyantspids i nogle af Ridgeviews vine, som man ellers kun finder i de bedste marker i Champagne. Problemet er, som jeg ser det, først og fremmest kroppen. Det er endnu ikke lykkedes dem at opnå en tilfredsstillende fylde, og vinene virker en anelse tynde.
Udfra mit begrænsede kendskab til Nyetimber virker det, som om der her er tale om vine med noget mere statur – og vinene frigives da også temmelig sent. Den cuvée, jeg smagte, savnede dog måske en anelse charme med en lidt "træet" struktur. Ridgeviews vine er mere 'crowdpleasere', mere polerede, men måske også knapt så ambitiøse.
Alt i alt er der dog tale om ganske lovende vine – og jeg har svært ved på stående fod at nævne mere imponerende mousserende vine udenfor Champagne.
Eneste problem er prisen, der også gør sit for at efterligne originalen.

Ridgeview skulle - ifølge indehaveren - importeres til Danmark, men jeg har ikke været i stand til at opstøve den danske importør.

4 Kommentarer:

Jeg kan se du har skrevet et glimrende indlæg for noget tid siden om Egly-Ouriet champage.

Har du andre anbefalinger, hvis man nu har besluttet at bruge nogle dage i Eperny og omegn om nogle uger?

Mvh
Louise

Af Anonymous Anonym den 2/7/10 20:52  

Hej Louise

Lige syd for Epernay ligger Côte de Blancs, hvor der er en perlerække af gode producenter - startende i Cramant ca. 5 km fra Epernay. Blandt mine favoriter kan jeg nævne: Lilbert, Bonnaire, Diebolt-Vallois (alle Cramant), Guy Charlemagne, Pierre Peters (Mesnil), Jean Milan (Oger).
Stilen på disse champagner er dog noget anerledes end Egly-Ouriet, der er mere kraftig. Er du mere til kraftige champagner, skal du kigge mod nord-øst - til landsbyer som Aÿ (tæt på Epernay), Ambonnay og Bouzy. Her finder du (udover Egly-Ouriet) producenter som Goutorbe (Aÿ), Jean Vesselle, André Clouet (Bouzy) og Marguet (Ambonnay).
Det kan være en god idé at ringe eller skrive til producenterne først (de er alle beskrevet her på bloggen - inklusiv internetside, hvor de har en sådan).

God fornøjelse!
Champagnefreak

Af Blogger JHM den 5/7/10 10:23  

Endelig en blog jeg gider læse - super tak for det. Jeg er selv blevet super fascineret af champagner - og har helt overgivet mig til denne fantastiske vin.

Findes der RSS feed på din blog - så jeg kan få besked direkte i min mailklient når du skriver nyt?

Af Blogger Unknown den 6/8/10 15:19  

Lækker :D

Af Anonymous asti den 7/6/14 14:30  

Skriv en kommentar

<< Tilbage til hovedsiden