mandag, november 02, 2009

Hårde tider for Champagne?

Som Oenologic kan referere, har 2009 været et skidt år for Champagne: første halvdel af 2009 har således budt på et fald på intet mindre end 45% i salget af champagne. Trenden kan også ses i en række andre områder i Frankrig, men ingen steder så tydeligt som i Champagne.
Få produkter er i den grad forbundet med luksus som champagne, og derfor er det måske også oplagt, at Champagne kommer til at mærke det for alvor, når krisen kradser.

Krisen kunne måske føre det gode med sig, at Champagne opgav entydigt at fokusere på champagne som et luksusprodukt og i stedet begyndte at fokusere på champagne som kvalitetsvin. Noget sådant vil imidlertid næppe ske så længe de store spillere - Les Grandes Marques - sidder på markedet. Her kan man simpelthen ikke slå på andet end det luksuriøse - ofte af den simple årsag, at der ikke er tale om kvalitetsvin. Prøv blot at gå ind på nogle af de store huses hjemmesider og se det patroniserende indhold, der ikke kan lade mange i tvivl om præcis hvilken intellektuel formåen og viden, de store huse antager deres kunder i besiddelse af.

Det er mit fromme håb, at de små producenter vil blive ramt mindre hårdt af krisen, og at den begyndende trend mod autentisk håndværkschampagne fremfor kommerciel industrichampagne vil fortsætte og styrkes fremover. Denne champagnefreak skal nok love at gøre sit til at holde liv i de små kvalitetsproducenter ved et helt igennem umådeholdent og uanstændigt forbrug af "Farmer Fizz"!

Etiketter: