mandag, maj 18, 2009

Napoléon

Napoléon er et gammel champagnehus, der for nogle år tilbage blev opkøbt af kooperativet Paul Goerg - efter sigende for at bevare husets stil og undgå, at markerne faldt i hænderne på et af de store Grandes Marques, hvad der i denne champagnefreaks bog er så smukt et motiv som noget.
Ligesom Paul Goerg har Napoleon til huset i 1. Cru kommunen Vertus. Alligevel er stilen ganske anderledes. Champagnerne fra Napoléon er klart mere "traditionelle" end Paul Goergs; mere "Gout anglais" med deres gærprægede stil. Personligt er jeg mere til champagnerne fra Paul Goerg, selvom Napoléon-champagnerne er dyrere (og generelt har fået længere tids lagring). Er du til den mere traditionelle champagnestil falder disse champagner nok mere i din smag end min.
Man bruger som hos Paul Goerg kun de to "noble" druesorter Chardonnay og Pinot Noir - omend andelen af Pinot Noir er højere her end hos førnævnte. Produktionen er noget mindre end Paul Goerg med ca. 100.000-150.000 flasker om året.

Officiel hjemmeside klik her
Dansk importør: Ingen (mig bekendt)

Smagte vine:

TRADITION BRUT


Sidst smagt: 21/4-09
Faktisk man favorit blandt de Napoléon-champagner, jeg har smagt. Mineralsk med præg af flint og lidt hindbær. Pæn syre og ok mundfylde. 50% Chardonnay & 50% Pinot Noir. Flirter med en stjerne.

BLANC DE BLANCS BRUT


Sidst smagt: 21/4-09
Lidt gær- og brødpræget, men også en smule uren. Ganske blød mousse. Virker sjovt nok mindre elegant en ovennævnte.

ROSÉ BRUT


Sidst smagt: 21/4-09
En lidt underspillet rosé med præg af ymer og uld. Savner i min bog nok en smule ynde. 45% Chardonnay, 55% Pinot Noir.

GRAND MILLÉSIME 1996


Sidst smagt: 21/4-09
Stadig i skrivende stund i handlen - hvilket vist er en sjældenhed. Nuvel, jeg skal være ærlig at sige, at jeg foretrækker mine champagner yngre end denne. Klart modent præg med rosiner, svesker og et lidt "skingert" udtryk, der næsten kan lede tankerne hen på madeira eller sherry. Typisk for årgangen en ganske høj syre. 50% Chardonnay, 50% Pinot Noir.

Etiketter: , ,

1 Kommentarer:

Selv om "champagne freak" primært beskriver den boblende drik, vil jeg gerne minde de ærede læsere på, at der bag navnet Napoleon også skjuler sig en glimrende rødvin, som stort set egner sig til al brug. Vinen kendes især fra at have været inspirationskilde til en hel del kulturhistoriske hovedværker inden for den mere avantgardistiske del af musikken.

Men selv ikke-kunstnere vil kunne nyde denne drik på alle tider af døgnet og til alle lejligheder.

I sandhed en dejlig vin.

mvh
"Napoleon-freak"

Af Blogger Pete den 27/5/09 20:36  

Skriv en kommentar

<< Tilbage til hovedsiden