søndag, december 26, 2010

Champagne & nytår

Da jeg i sin tid startede denne blog var det med det erklærede mål at få flere til at drikke champagne til alle andre anledninger end lige netop nytårsaften & kransekagen.
Det er dog ikke forbigået min opmærksomhed, at denne blog har væsentligt flere læsere i disse dage end resten af året. Og det er jo ikke fordi jeg mener, at man ikke OGSÅ skal drikke champagne nytårsaften... Så hermed mine to skillings visdomsord om champagne og årets sidste aften.

Det er en fast bestanddel af vinskribenternes nytårsklumme, at kransekage og champagne ikke går specielt godt sammen. Og at noget bliver gentaget mange gange gør det jo ikke nødvendigvis af den grund usandt. For mit eget vedkommende er det ikke det store problem, da jeg ikke er specielt meget for kransekage - og ikke hænger mig så meget i traditioner. Så mit råd: drop kransekagen. Og hvis ikke så drik sauternes til.

Samme vinskribenters klummer fortsætter så normalt med at anbefale, at man i stedet drikker champagnen til velkomstdrik sammen med dronningens nytårtale, hvis man ellers er royalt anlagt. En udmærket idé - men der er nu ingen grund til at stoppe der.
Jeg har haft flere nytårsaftener, hvor vi kun har drukket champagne - og det fungerer ganske udmærket. Faktum er jo, at mange af de ting, vi ellers holder af at proppe os med nytårsaften - kaviar, hummer, pighvar etc. - passer fortrinligt til champagne. Skal det være, kan man jo så evt. tage rødvin til kødhovedretten, hvis der er en sådan (selvom der er dem, der anbefaler roséchampagne til fjerkræsvildt, noget jeg dog ikke har den store erfaring med). Men det er nu svært at skifte champagne ud med noget andet, når man først er begyndt...

Se nu er der måske så nogen, der mener, at det er lidt "overkill" at drikke champagne under hele nytårsaften - og at man i øvrigt ikke kan smage noget efter ellevte flaske, så man lige så godt kan drikke cava på det tidspunkt. Til dem er der kun at sige, at de helt oplagt ikke har forstået champagnes livslære....

Og hvilken champagne skal man så vælge? Tja, det kan man jo gå på opdagelse i denne blog og finde ud af... Skal jeg kort opridse min grundfilosofi ift. champagne, så er mit råd at søge efter de små producenter (de kan kendes ved, at de har et lille RM stående på etiketten). Det er ikke en garanti for kvalitet, men deres priser er generelt lavere end de store producenter (Moët & Chandon, Veuve Clicquot og hvad de nu hedder), og man får et mere personligt produkt.

Og hvor finder man så disse champagner henne? Ja, det går jo lidt hånd i hånd på den måde, at det ofte er hos de små importører og vinhandlere, at man finder champagner fra de små producenter. For dem, der bor i Københavnsområdet er der inspiration at hente under "Forhandlere" i kassen til venstre. Ellers må man en tur på nettet og søge.

Godt champagnejagt, skål og godt nytår!