fredag, november 30, 2007

Kunstgær??????????

- denne overskrift lå en dag og ventede på mig i min indbakke. Hvad der gemte sig bag overskriften var en mail fra en læser (der er uddannet ønolog), der gjorde mig opmærksom på, at det er der altså ikke noget, der hedder. Det, jeg har kaldt kunstgær, burde retteligt hedde gærkultur eller forædlet gær. Dette i modsætning til den naturligt forekommende eller "vilde" gær, der findes i vinmarkerne/på druerne (og som er en del af hver vinmarks særlige mikroklima).
Bruger man forædlet gær er det med til at skabe en mere sikker gæring - og man kan sågar fremelske særlige aromaer med særlige gærkulturer. Overfor dette er der dem, der (måske romantisk) foretrækker, at man - i større eller mindre grad - benytter sig af den i vinmarkerne forekommende gær. Dette synes også at være blevet en trend i den "nye verden", hvor flere og flere vine markedsføres som "wild fermented".
Så meget for at forklare det, hvis nogen skulle have studset over begrebet "kunstgær" - som jeg (vistnok) har fået rettet, hvor det er forekommet på bloggen.
Jeg har fuld forståelse for, at man som ønolog måske kan blive lidt irriteret over, at amatører (som måske endda skriver bøger, de tjener penge på) ikke har styr på terminologien. Jeg kan så trøste mig med, at jeg husker en ønologs "anmeldelse" af en vinbog af Søren Frank. Efter over halvanden side af havde påpeget terminologiske fejl og unøjagtigheder og kun være nået en trediedel ind i bogen opgav han....
Nuvel, det er jo (bl.a.) derfor, vi har fagkundskaben - og det er under alle omstændigheder rart at få påpeget, når man laver fejl - så hermed en tak til Anne. Og skulle der være andre - faguddannede eller ej -, der måtte støde på terminologiske - eller andre - fejl her på bloggen hører jeg det meget gerne. Jeg bliver altid gerne klogere!