mandag, november 12, 2007

En ny opdagelse: Nyhavns vinhandel

Jeg troede egentlig (i mit hybrisgenererende hovmod), at jeg kendte alle vinforretninger i København, som var vær at kende. Men gudhjælpemig, om jeg ikke i torsdags tilfældigt faldt over en vinhandel, som jeg ikke kendte før. Hvis det så havde været en ny vinhandel kunne det måske accepteret, men denne - fik jeg af vide af ekspeditricen - havde ligget her i flere år. Og ikke nok med det: der var tale om en vinhandel med et ganske spændende udbud til ganske rimelige priser.
Adressen og navnet lyder måske ikke så tillidsvækkende. Når de fleste tænker Nyhavn, tænker de vel mest på fulde, fadølsdrikkende svenskere - mindre på champagne og anden vin i topklasse. Nyhavns vinhandel er placeret for enden af Nyhavn på hjørnet til Havnegade i den "pæne" side (måske er det derfor, jeg ikke har stødt på den før...). Og der er faktisk mening i adressen - vinhandlen er nemlig eget af en svensker, der gerne vil sælge til sine landsmænd, men ikke kan få lov af det svenske statsmonopol.
Champagnehylden var en anelse tom, den dag jeg var forbi, men jeg fik lovning på, at der snart ville komme nye forsyninger. Hvad der var at finde på hylderne var dog også interessant: Ogly-Ouriet i ældre årgange, Pol Roger i ditto samt en for mig ukendt producent i Special Club-foreningen - Hatté (her nappede jeg den sidste flaske, så det er ikke ham, man skal styrte afsted efter).
For dem, der også drikker andet end champagne er det øvrige vinudvalg også ganske spændende - både m.h.t. Bourgogne, Loire, Alsace, USA og Italien. Det eneste, man måske kunne savne var lidt tysk vin (eller også kiggede jeg mig bare ikke godt nok for?) - men selvfølgelig: Er det tysk vin, man er ude efter, finder man jo den bedste vin her...

Etiketter:

4 Kommentarer:

Tillad mig at anbefale en ny vinforretning på Østerbro, med et champagneudvalg der bør glæde enhver nørd.
Skål, Randersgade 33, kld.
Åbningstider fredag 12-19 og lørdag 11-15.
Med vinlig hilsen
Mads

Af Anonymous Anonym den 13/11/07 11:46  

Tillad mig at anbefale en nyåbnet vinbutik på Østerbro, med et champagneudvalg der bør glæde enhver nørd.
Skål, Randersagde 33, 2100 København Ø.
Åbningstider: fredag 12-19 og lørdag 11-15.
Med vinlig hilsen
Mads

Af Anonymous Anonym den 13/11/07 11:49  

Ved du om Nyhavn Vin er lukket? De har haft ferie meeeegeeeet længe.

Af Anonymous Anonym den 23/10/09 22:30  

Har selv været forbi et par gange, hvor der har været lukket - men har ikke hørt, at de skulle være lukket helt ned. Det sidste, jeg hørte, var faktisk, at de ville gå sammen med en større importør for at udvide sortimentet.

Med venlig hilsen
Champagnefreak

Af Blogger JHM den 24/10/09 10:07  

Skriv en kommentar

<< Tilbage til hovedsiden