søndag, august 12, 2007

Vollereaux

Faste læsere vil vide, at denne champagnefreak har en forkærlighed for de små producenter, som han ofte mener laver bedre og billigere champagner end de store mærker. Det kræver selvfølgelig, at der er tale om en god producent med gode marker. Vollereaux hører ikke til blandt disse. Markerne er for så vidt (på papiret) udmærkede - idet huset ligger i Pierry, der også er hjemsted for en række dygtige producenter. Det er altså nok produktionsmetoderne, der er problemet.
Det er vine, der synes at mangle det hele: duft, krop, struktur. Alt! Det bedste man kan sige om dem er, at de rene. Mit bud er, at høstudbyttet her er for højt. Altså: Et champagnehus, som den seriøse vindrikker bør forbigå - også selvom priserne er yderst rimelige. Man kan med fordel vælge René Geoffroy, som forhandles samme sted - hos Dronninggaard Vinimport, som jeg ellers har ganske stor respekt for. Det er i øvrigt også huschampagne hos selveste Saison i Hellerup med Erwin Lauterbach ved roret (og indgår også i sammesteds "Champagnekur").
Jeg har smagt stort set alle cuvéer af Vollereaux (med samme kedelige resultat), men har kun fået smagenotater på de to nedenstående.

Dansk importør: Dronninggaard Vinimport.
Offciel hjemmeside klik HER.

Smagte vine:

BRUT


Sidst smagt 24/10-06
En ganske lige prop tyder på noget alder i den smagte flaske. Boblerne er da også stort set væk. Duften er så afgjort sart, men ren med præg af hvedekiks, viol, marcipan, amaretto og nedfaldsæbler. I smagen domineres den af en ret aggressiv mousse samt en mandelpræget finish, der dør hurtigt ud. Selvom den er billig (169,-), bør man undgå denne champagne.

CUVÉE MARGUERITE 1995


Sidst smagt 6/11-04
Vollereauxs prestigecuvée. Husets karakteristiske (eller ukarakteristiske!) sarte duft med et relativt frisk præg, der byder på rugbrød, citrus og lakrids. I munden har den god mousse men er ganske tør - nærmest propagtig - og lidt tynd. Bør drikkes nu. 12% alc. 25% pinot noir, 75% chardonnay.

Etiketter: , ,

1 Kommentarer:

Ja her er det så at jeg ikke kan holde mig tilbage.
Jeg takker som oftest nej når jeg bliver budt champagne, da jeg synes det smager mindre behageligt, indtil jeg en dag blev budt på Vollereaux.
Den faldt straks i min smag, og der er det jo heldigt at smag og behag er forskellig.
Jeg har nu indkøbt en rimelig mængde, så nu skulle der gerne være nok til vi skal afsted til næste år.

Med venlig hilsen,

Per.

Af Anonymous Anonym den 6/10/11 12:47  

Skriv en kommentar

<< Tilbage til hovedsiden