onsdag, januar 19, 2011

Østers og champagne

Østers og champagne er måske en af de mest klassiske mad/vin-kombinationer, der findes. Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som, at de to ting går godt sammen (tænkt på rødvin & ost - eller for den sags skyld kransekage & champagne).
Nuvel, i tilfældet champagne og østers giver traditionen mening. Det betyder dog ikke, at det er ligegyldigt, hvilken champagne/hvilke østers, du serverer. Generelt siger reglen, at østers helst skal serveres med tørre - gerne Extra-Brut - champagner. Ofte nævnes blanc-de-blancs-champagner. Dertil vil jeg dog - for egen regning - tilføje, at man ikke skal tage de mest delikate blanc-de-blancs-champagner, hvis flygtige nuancer drukner, når de blandes med østers.
Faktisk vil jeg hævde, at man kan servere temmeligt kraftige champagner til østers - f.eks. blev jeg for nyligt overrasket over, hvor godt Selosses Initial gik med østers. Den let oxidative stil passer fortrinligt til jodpræget i østers.
Det er dog her værd at bemærke, at der var tale om Royale Cabanon-østers, der er væsentligt mere kødfyldte end de Fine de Claire-østers, vi normalt ser herhjemme. Generelt vil jeg sige, at Fine de Claire-østers nok er de mindst champagne-egnede (til Fine de Claire foretrækker jeg det andet klassiske østers-valg: Muscadet). Så vil du servere champagne med østers så prøv at få fat i de mere kødfyldte typer som Boudeuse, Ecailles d'Argent eller Royale Cabanon.
Og vigtigst af alt selvfølgelig: Huske at dele dem med én, du elsker - eller én, du gerne vil elske med.

Etiketter: