søndag, januar 09, 2011

By the glass: Sourdet Diot Cuvée Elegance 2004

Fornyelse skal der til! - så jeg har besluttet i fremtiden at beskrive champagner, jeg kun har et overfladisk kendskab til, i denne nye kategori. Det vil typisk være champagner, jeg kun har smagt en enkelt eller to gange - og hvor jeg ikke har smagt bredt i producentens portefølje.

Sourdet Diot Cuvée Elegance 2004

Meget apropos foregående blogindlæg har vi her at gøre med en champagne lavet efter alle kunstens regler fra et mindre end fremragende terroir.
La Chapelle Monthodon, hvor Sourdet Diot hører hjemme, ligger i den vestlige del af Marne-dalen lige syd for Dormans og har som kommune en klassificering på 83%. Der er altså på ingen måde tale om et priviligeret terroir.
Til gengæld er champagnen - der er Sourdet Diots prestigecuvé (m. tilhørende smuk flaske) - så, som nævnt, lavet efter alle kunstens regler - d.v.s. med brug af kun de bedste druer, fadlagring og uden malolaktisk gæring. Med andre ord en vinifikation ikke ulig den, man finder hos f.eks. Krug. Dosagen er også - i modsætning til Sourdet Diots andre champagner - lav: blot beskedne 3g/L.
Er vinen så en konkurrent til Krug? Desværre nej. Ikke at det er en dårlig champagne. Men det er - og jeg tror, jeg har brugt denne vending rigtig mange gange - en champagne, man bliver mere imponeret af end egentlig indtaget i (og det kan man måske også sige om Krug). Det er svært at sætte en finger på den, men også svært for alvor at blive fortryllet af den. Alt er, hvor det skal være, men man savner sprækken, hvor timeligheden kan trænge ind; modersmærket på Venus' kind.
Stilen er robust med lidt kødpræg (der tyder på en ikke-interventionistisk vinifikation). Der er god struktur og passende tørhed (den bærer den lave dosage flot). Men, for at parafrasere de fattige fiskere i H.C. Andersens eventyr om nattergalen: Den mangler nu alligevel noget, jeg ved ej hvad...

Officiel hjemmeside: klik her
Dansk importør: Le Gourmand (en i øvrigt fremragende forhandler af franske delikatesser på Værnedamsvej - hermed givet en anbefaling)

Etiketter: , ,