fredag, september 29, 2006

Lilbert på Bacchus

Når jeg har behov for lidt Frankrigspetting (og jeg ikke lige hopper på et fly til Paris) går turen normalt til min egen udgave af Cheers - stedet hvor alle kender dit navn - Københavns uden tvivl bedste vinbar: Bistro Bacchus på Victoriagade.
Bistro Bacchus har et imponerende udvalg af vine fra Bourgogne og Provence (hvor ejeren Stephane har sine rødder), men også et par gode flasker champagne. Stephane importerer selv en del vine og har ellers allieret sig med nogle af Danmarks bedste importører - f.eks. Norma Vinimport og Rosforth & Rosforth.
I jagten på nye champagner glemmer jeg alt for ofte at drikke de champagner, jeg rent faktisk holder af. Men denne aften var der tale om comfortdrinking, og da Bistro Bacchus har en rimelig prissat NV fra min yndlingsproducent Lilbert, blev det denne champagne.
Det er ikke uden grund, at det første producentportræt på denne blog var Lilbert. Han producerer strenge og aristokratisk champagner, der udstråler en utrolig elegance. Hans NV er en supermineralsk vin med en fantastisk syre, der næsten kan lede tankerne hen på (tysk) riesling. Samtidig var der præget af hindbær, som jeg forbinder med Cramant. Smagen var affirmativ og lang og vinen blev bare bedre og bedre i glasset. Den var næsten bedre, end jeg huskede den. Når man drikker champagner som denne, bliver man mere beruset af kvaliteten end af alkoholen. Det er champagne af så høj klasse, at man bare kan læne sig saligt tilbage og nyde. Det er afgjort: Ved nærmeste lejlighed må jeg hen til Norma Vinimport og købe en kasse...