onsdag, oktober 18, 2006

Delbeck - og en lektion i lagring af NV-champagne

Da jeg i mandags var forbi Dronninggaard Vinimport, der er en af de små kvalitetsvinhandlere, der liger spredt rundt omkring i de danske overdrev, faldt jeg over en nedsat Delbeckchampagne NV Heritage Brut. Jeg har for ca. to år siden købt samme champagne samme sted - og det var oplagt, at det nok var samme parti, hvilket da også blev bekræftet.
Allerede da jeg købte Delbeck for to år siden var den på tilbud (til næsten latterlige 130,-), fordi den var ved at være gammel. På daværende tidspunkt var den helt på toppen - og beviste virkelig, at god NV-champagne har godt af nogle års lagring (den var tæt på at fortjene en stjerne på det tidspunkt).
Jeg spurgte derfor til, hvordan den havde udviklet sig, og fik svaret, at den var ved at blive lidt træt (boblerne var ved at forsvinde), men at der stadig var liv i den.
Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at købe en flaske (samt selvfølgelig det meste af deres andet champagne, som vil blive bedømt på et senere tidspunkt). Ganske rigtig var boblerne næsten væk, men duften var stadig fremragende - og meget lig den første gang, jeg smagte den. Der var en god druemoden duft med et vist rosin- og briocheagtigt præg, samt chokolade og noget lidt brødagtigt. En rigtig efterårschampagne med masser af kompleksitet. Selvom boblerne var stort set væk, var den stadig behagelig at drikke.
Selvfølgelig var den bedre første gang, jeg smagte den (hvor den altså allerede har været nogle år gammel), men også denne gang var det absolut en nydelse.
Og her har vi så problemet med NV-champagner: Det er umuligt at sige, hvor gammel en champagne, man har med at gøre. Stort set alle NV-champagner (og alle gode) vinder ved lagring, så hvorfor må vi ikke få at vide, hvornår en champagne er degorgeret, så vi kan "plukke" vores NV-champagne på det rigtige tidspunkt?