onsdag, november 01, 2006

André Clouet

André Clouet hører til blandt mine yndlingsproducenter, når det kommer til pinot noir-dominerede champagner. Han er bosat i Bouzy - en landsby, der huser en perlerække af gode producenter.
Siden Erik Sørensen ophørte med at føre Clouet (efter sigende fordi Monsieur Clouet var utilfreds med, at de var begyndt at forhandle Ambonnayproducenten Marguet-Bonnerave), har jeg ikke smagt Clouet så ofte - men heldigvis er den på vinlisten på mange af de bedre restauranter. Til gengæld kan læsere i Ålborgegnen så glæde sig over, at Sigurd Müller har overtaget agenturet.
Clouet NV- og roséchampagner er rene blanc de noirs, men det er stadig en kontroversiel champagnetype - og måske derfor har han valgt at blande 50% chardonnay i sine vintagechampagner - efter denne smagers mening ikke nødvendigvis et plus.

Dansk importør: Sigurd Müller

Smagte vine:

GRANDE RÉSERVE


Sidst smagt 21/11-07
En ren blanc-de-noirs-champagne - og potentielt en af de bedste NV-champagner på markedet. Har til tider et lidt oxideret præg - der dog ikke skræmmer denne smager. Det er en champagne, der har godt af at blive dekanteret (hvad mange champagner i øvrigt har), da den til tider kan savne lidt kompleksitet, lige når man åbner den. Duften er nærmest overdådig med præg af kaffe, chokolade og lakrids. Den holder dog benene på jorden og mister aldrig fokus og stramhed. I munden har den - de fleste af de gange, jeg har smagt den - en perfekt struktur med god fylde, lang eftersmag og fin syre. Alt i alt stor harmoni - og en af de vine, der bare bliver ved med at udvikle sig i glasset. Clouet er efter sigende ikke glad for vintagechampagne - og med sådan en NV-champagne kan det næsten også synes overflødigt. Skal jeg være lidt kritisk har den (specielt de to sidste gange, jeg smagte den - årgangen?) savnet en anelse kompleksitet og raffinement - men det var begge gange, hvor der ikke var lejlighed til den helt store fordybelse.

1997


Sidst smagt 5/7-03
Clouets vintagevine er som nævnt tilført 50% chardonnay (efter sigende fra Cramant). Det er champagner i en hel anden og mere diskret stil end hans NV'er. Da jeg smagte denne champagne var den oplagt meget - læs: for - ung, og det var svært rigtig at få noget ud af den. Den synes umiddelbart domineret af chardonnayaromaer - lidt vanille, hvedekiks. I munden virkede den lidt kort (årgangen?), med relativt grove bobler. Det er oplagt en champagne, jeg bør gensmage, men umiddelbart ville jeg holde mig til Clouets NV.

ROSÉ BRUT GRAND CRU


Sidst smagt 12/1-05
Umiddelbart kan det være svært at gætte, at der her er tale om en ren blanc de noirs-champagne fra Clouet. Stilen er helt anderledes end i den hvide udgave. Hvor den almindelige NV er en kraftig sag med masser af muskler, er roséen indbegrebet af ynde og pastelfarvet romantik - lige fra den charmende laksefarve til de sarte aromaer. Næsen er præget af muslingeskal, ferskenskind, lidt jordbær, biskuit, cognac og læder. I munden er den ganske lang med god friskhed. Det er en ultraelegant rosé - og for denne smager indbegrebet af, hvad en rosé skal være. Dette må være champagnen at servere på en first date (og falder den ikke i den attråedes smag ville jeg kigge mig om efter en anden... og vel og mærke ikke en anden champagne!).


CUVÉE JOUR "1911" GRAND CRU


Sidst smagt: 21/11-07
Clouets prestigecuvée sammenstukket af flere årgange. Den ene gang, jeg har smagt den, var det en skuffelse, der faktisk stod i skyggen af den almindelige Réserve Brut. Den havde en lidt "fiskeagtig" duft med et vist oxideret præg, men også lidt toast. På en eller anden måde virkede den lidt "vandet" i duften - savnede ligesom kraft og fokus. Og munden klarere den sig bedre med god fylde og blød mousse. Ikke som sådan en dårlig champagne, men Clouets préstigecuvée burde være bedre en dette.

Etiketter: , , , ,