søndag, oktober 29, 2006

Pierre Peters

Pierre Peters hører til blandt de højest estimerede vinbønder i Mesnil - om ikke hele champagne. Alle champagner herfra er blanc de blancs, som det er oplagt for en Mesnilproducent.
Af den ene eller den anden grund har jeg ikke været så betaget de gange, jeg har smagt champagner fra denne producent. Det er altid rene og ganske mineralske champagner, men uden det "je ne sais quoi", som gør champagne til en magisk drik. Et modent, toastagtigt præg - som på sin vis er arketypisk champagne - går igen i de fleste champagner herfra. Jeg savner umiddelbart noget terroirpræg. Årsagen kan være, at champagnerne, jeg har smagt, har været for unge.

Dansk importør: Weinart (tlf. 33132620). Vinene fås også i Nyhavn Vinhandel.
Officiel hjemmeside klik HER

Smagte vine:

CUVÉE DE RÉSERVE


Sidst smagt: 2/2-08
Jeg har smagt denne vin en del gange, da den var "huschampagne" på en af mine foretrukne caféer i København - Plan B på Frederiksborggade -, hvor jeg i sin tid har delt mangt en flaske med et rødhåret livsunder, som jeg - ak! - ikke længere deler hverken champagner eller seng med. Der har aldrig været noget at udsætte på den (og i øvrigt heller ikke den pris, som de tog for den på Plan B), men på den anden sige heller ikke noget, der virkelig har kunne begejstre mig. Et lidt brød- eller toastagtigt præg går igen, men uden så meget andet at byde på. Men måske har jeg bare haft min opmærksomhed et andet sted... Sidst jeg smagte den var på Pierre André. Jeg ved ikke, om det var forventningens glæde, men det var klart den bedste oplevelse med denne champagne, jeg har haft. Nok var den en smule uren, men der var en dybde og kompleksitet, jeg ellers ikke har oplevet i Pierre Peters. Måske var det er lidt ældre flaske?

CUVÉE SPÉCIALE 1999


Sidst smagt: 31/12-08
Jeg har købt denne champagne en 5-6 gange i et naivt forsøg på et henlægge den - men hver gang er det lykkedes mig at få den drukket (aldrig er der champagne nok...). Det mest slående træk har været en temmelig høj syre - meget lig den syre, man finder i mange '96ere. Interessant nok karakteriserer Richard Juhlin denne champagne ved den imødekommende stil. Min erfaring er altså stik modsat - en champagne, der oplagt behøver lagring. Hvordan den så bliver med lagringen, får jeg måske aldrig svar på, hvis mit champagneforbrug fortsætter...

CUVÉE SPÉCIALE 1998


Sidst smagt: 6/5-07
Bag navnet "Cuvée Spéciale" skjuler sig en særlig cuvée på gamle vinstokke fra en enkelt mark - Les Chétillons, som skulle være blandt de bedste marker i Mesnil. Der skulle altså være lagt i kakkelovnen til en stor champagne, men de to gange, jeg har smagt den (indrømmet: i den ikke overvældende imponerende årgang 1998), var jeg ikke overbevist. Første smagenotat lød således: Næsen med præg af lidt ferskenskind, honningbrød, lakrids og en anelse læder og tørrede figner. For så vidt en ganske ekspressiv og fokuseret duft, som dog lige mangler det sidste for rigtig at imponere. I munden er den ganske fed med en god - omend ikke overvældende lang (ca. 10 sek.) - finish. Anden gang, jeg smagte den, var resultatet på mange måde det samme - udover at vinen havde fået et meget svagt eddikestik, hvilket måske hang sammen med, at den formodentlig ikke har været optimalt opbevaret. På ingen måde en dårlig champagne - men forudsætningerne burde række til mere.

Etiketter: , , , ,