mandag, oktober 23, 2006

Perrier Jouët

Perrier-Jouët er nok mest kendt for deres prestigecuvée "Belle Epoque" - og måske mest af alt for den smukke (eller kitschede alt efter temperament), blomsterbemalede flaske, denne champagne kommer i. Belle Epoque står for mig absolut som en af de bedre prestigecuvéer, selvom man stadig kan sætte spørgsmålstegn ved prisen. Og ja, jeg falder for flasken, der må gøre Belle Epoque til den ultimative scorevin (hvis det da ikke er en af de gange, hvor Goethes "So fühlt man Absicht und man ist verstimmt" gør sig gældende...).
Af den ene eller den anden grund er det aldrig lykkedes mig at smage Perrier-Jouëts almindelige vintage.

Smagte vine:

GRAND BRUT NV


Sidst smagt 31/12-10
Der er desværre temmelig langt fra Perrier Jouëts standardcuvée til Belle Epoque. Jeg har smagt den to gange, og jeg var lidt mere glad for den første gang uden at være ekstatisk. Min største anke er, at dosagen virker for høj - med en lidt kvalm smag til følge. Duften er heller ikke imponerende og er lidt "træet" og vulgær. Lidt lakrids kan det dog blive til.

BELLE EPOQUE 2002


Sidst smagt 31/12-10
Belle Epoque hører til blandt mine yndlinge blandt grande marque prestigecuvéer. Denne årgang bekræfter hvorfor. Der er tale om en ganske afdæmpet, nærmest sky champagne, der kræver tid i glasset og tålmodighed for at vise sine ynder. Giver man den denne tid får man mineralsk "muslingeskal", jod, karry, brød, lakrids, cognac m.m. i en stil, der virker meget blanc de blancs-agtig (selvom vinen efter sigende har 50% Pinot Noir). I munden har den fin syre og rankhed - og i modsætning til standardcuvéen lider denne ikke af for høj dosage.

BELLE EPOQUE 1999


Jeg smagte denne tilbage i 2008, men har aldrig fået lavet et smagenotat på den. Det var afgjort den Belle Epoque, der har gjort mindst indtryk - men jeg var måske heller ikke så koncentreret om vinen den pågældende dag. Bør gensmages.

BELLE EPOQUE 1998


Sidst smagt 15/9-07
Absolut en af de bedste - hvis ikke dén bedste - préstige cuvée, jeg har smagt. En overdådig duft med præg af appelsinskal men også med mineralitet og næsten krug'ske toner og strenghed. I smagen har den god fylde og en grapeagtig syrestruktur. Ganske tæt på de tre stjerner - og efter denne smagers mening endda bedre end den ellers på papiret bedre årgang 1996. Måske er stillingen anderledes om ti år? 12,5% alc.

BELLE EPOQUE 1996


Sidst smagt 1/3-05
Til den elegante side med en ganske kompleks og mineralsk duft, der er præget af citrus, chokolade, lakrids, karamel samt lidt nedfaldsæbler. Med tid i glasset får den et nærmest rieslingagtigt præg af petroleum. Skal man være kritisk savner vinen måske lidt fokus - men det kan skyldes, at den stadig er for ung. God Mousse og blød smag - omend ikke overvældende lang. 12,5 % alc.

BELLE EPOQUE 1997 ROSÉ


Sidst smagt 19/4-05
Orange farve. Moden, mineralsk duft, som er ganske spændende. Lidt dyriske nuancer samt læder vidner om årgangen. Også lidt valnød, lakrids, samt en anelse vitaminpille. Ganske kompleks. Smagen virker lidt kort og er ikke overvældende kraftig. Alt i alt en kompleks, men lidt "funky" stil, der måske ikke rigtig passer sig for den romantiske indpakning. Her er mere sek- end sensualitet. 12,5% alc.

Etiketter: ,