mandag, oktober 30, 2006

Patrick Regnault

Efter at have smagt en halvflaske NV fra Patrick Regnault, var jeg ganske begejstret. Senere har jeg så fået lejlighed til at smage lidt mere af sortimentet - takket være Michael fra Vinkompagniet, der er den danske importør.
Det gav mig også lejlighed til at lære lidt mere om producenten, som ikke figurerer i nogen af mine vinbøger.
Der er tale om en producent baseret i Grand Cru-kommunen Mesnil, hvor også alle markerne befinder sig - 5 hektar i alt, hvilket giver ca. 35.000 flasker om året.
Det er en af de producenter, der beviser, at der stadig kan være mange gode, uopdagede producenter - selv i så mediedækkede kommuner som Mesnil.
Stilen her mod det elegante, men samtidig lidt rustikke - ikke ulig min favorit blandt Mesnilproducenter Guy Charlemagne.

Dansk importør: Vin-kompagniet

Smagte vine:

BRUT BLANC DE BLANCS GRAND CRU


Sidst smagt 29/7-09
Det er selvsagt svært at komme med en bedømmelse af NV-champagner, da de nødvendigvis ændrer sig år for år. Da jeg sidst smagte denne champagne, var jeg en anelse mere begejstret. Der er dog stadig tale om en rigtig god champagne med en ganske typisk grand cru blanc de blancs-karakter. I næsen er der præg af brød, lakrids og noget mineralsk. I forhold til tidligere savner jeg - som den syrehund, jeg er - en smule syre (måske grundet basisårgangen - 2005?). Umiddelbart ville jeg give den nogle år på langs - så smider den nok lidt af hvalpefedtet.

BRUT 2002 BLANC DE BLANCS GRAND CRU


Sidst smagt: 29/7-09
God mineralitet og kompleksitet - som man kan forvente af en grand cru blanc de blancs. Som jeg tidligere har oplevet en lillebitte urenhed, som dog ikke skæmmer det store billede. Årgangen fornægter sig ikke - der er tale om en super velafbalanceret champagne. I munden er den igen vellykket med et lille præg af abrikoskerne og god længde.

Etiketter: , , , ,