torsdag, november 30, 2006

Franck Bonville

Det er på høje tid, at jeg får anmeldt et champagnehus fra Benneds Boblers portefølje. Thyge Benned er - så vidt jeg ved - Danmarks eneste specialimportør af vine udelukkende fra Champagne. Dette lettere hasarderede projekt kastede Thyge (som oven i købet er studerende!) sig ud i efter at have boet et stykke tid i Champagne. Han blev, med egne ord, slået af den divergens der var imellem priserne på champagne i Frankrig og i Danmark. Derfor var et af hans mål også at kunne tilbyde kvalitetschampagne til yderst rimelige priser - således insisterer han hårdnakket på at have champagne til 150,-.
Derfor opstod garageimporten Benneds Bobler - her er garage dog at tage munden for fuld, for Benned har end ikke en garage at have vinene i, men opbevarer dem i et vinkøleskab i stuen og under sengen i sin lille studenterhybel.
Der er altså absolut tale om iværksætterånd - og jeg håber inderligt, at Thyge bliver ved med sin lille importgeschæft og ikke brækker halsen på den.
Jeg har smagt størstedelen af Benneds Boblers sortiment (eller "Benned's Bobler", som firmaet egentlig hedder - men vi har nu ikke ejefaldsapostrof på dansk Thyge!). Når jeg ikke tidligere har diverteret med et champagnehusportræt fra porteføljet, skyldes det altså ikke, at jeg ikke kender til champagnerne - men af den ene eller den anden grund har jeg drukket stort set alle Thyges champagner ved lejligheder, hvor det ikke var oplagt at skrive udførlige smagsnotater.
Det gælder også Franck Bonville.
Ikke desto mindre må det være på tide at præsentere en producent fra Benneds Bobler. Jeg håber, at man vil bære over med de lidt skeletagtige smagsnotater, indtil jeg får lejlighed til at gensmage nogle af disse dråber.
Bonville er hjemmehørende i Avize - en Grand Cru-landsby i Côte des Blancs, som måske mest er kendt for, at det er her kultproducent nr. 1 blandt champagnevinbønder - Anselme Selosse - holder til.
Bonvilles champagner har været en blandet fornøjelse med både gode og mindre gode oplevelser. Det er - måske med undtagelse af den almindelige Brut Selection - ikke champagner, der er så umiddelbart forførende, men det behøver jo ikke nødvendigvis været et tegn på manglende kvalitet.

Dansk importør: Benneds Bobler
Officiel hjemmeside klik HER.

Smagte vine:

BRUT SELECTION BLANC DE BLANCS GRAND CRU


Sidst smagt 4/1-07
Dette er en rigtig "forårschampagne": Elegant med duft af granny smith-æbler (næsten helt pomadeagtigt), lidt grape og - med lidt tid i glasset - et nærmest vingummiagtigt præg. I munden er den måske en anelse kort med en finish, der bærer præg af lidt grafit (et træk, visse smagere forbinder med Avize - personligt synes jeg oftere, at jeg finder det i en række Pinot Noir-dominerede Grand Cru'er). Alt i alt en champagne med en herlig friskhed - og ærlig talt den af Bonvilles champagner, jeg holder mest af! Med en pris på 160,- kunne den meget vel gå hen og blive huschampagne i en vis champagnefreaks hjem.

1998 BLANC DE BLANCS


Sidst smagt 31/3-06
Her skal jeg ærligt indrømme, at jeg blev lidt skuffet. For så vidt en udmærket duft med præg af dyr chokolade, brød, nedfaldsæbler, rosin og vanille. Ganske '98-agtig. Smagen er dog præget af en temmelig lav syre, som nærmest for vinen til at virke lidt flad. Jeg ville tilråde, at man drikker den nu - hvilket ikke burde være tilfældet med en '98er.

LES BELLES VOYES


Sidst smagt 4/1-07
Bonvilles prestigecuvée lagret på egefade. Jeg har smagt denne vin ved to lejlighed (med 3/4 års mellemrum) med meget forskelligt resultat. Første gang, jeg smagte den, var den citrusagtigt frisk og præget af fad - jeg kaldte den nærmest Krug-agtig. Anden gang havde den helt ændret karakter. Der var denne gang tale om en meget "efterårsagtig" champagne med præg af mild (og knap så mild) forrådnelse - først og fremmest nedfaldsæbler. Med tid i glasset blev det aldersstegne præg mere og mere udtalt, og den endte med at få en nærmest gummiagtig tone, der i denne smagers bog hører til champagner, der er for gamle. Smagen var domineret af en ret lav mousse samt en lidt skæv (overmoden?) tone (ketchup). Så for vidt en ganske god champagne lige da den blev skænket, men falder ligesom sammen i glasset.
At vinen falder så forskelligt ud indenfor et så kort tidsrum er mildest talt mærkeligt, og jeg vil ikke udelukke, at der har været noget galt med sidste flaske - omend der ikke var nogen entydige fejl.

Etiketter: , , ,