mandag, november 27, 2006

José Michel

José Michel er en lille vinbonde i den relativt ukendte champagnelandsby Moussy (89%). Man finder her fortrinsvis den uglesete druesort Pinot Meunier. Det burde ikke umiddelbart give adgangsbillet til at danse med de store, men José Michel bliver af flere - bl.a. den svenske champagneekspert Richard Juhlin (som sammenligner med ingen ringere end Krug!) - anset for en af champagnes største producenter - og hans 100% Pinot Meunier champagner regnes blandt de længst levende i Champagne (hvilket skulle skyde en pil igennem alt for forsimplede druesortsbeskrivelser).
Jeg skal indrømme, at José Michels champagne ikke "har gjort det store for mig". Det er uden tvivl vellavede og ganske imposante champagner, der dog ikke har vist den store charme (terroiret?). Jeg har selvfølgelig ikke smagt de mathusalemgamle flasker, som virkelig skulle vise Michels formåen, så måske er mit kendskab til manden og hans champagner bare for småt.
José Michel undgår den malolaktiske gæring (hvilket skulle være en af grundene til vinenes lange holdbarhed) og høster fra meget gamle vinstokke (60+ år).

Dansk importør: Vinene importeres af Ubbes Vinhandel - og her kan jeg ikke hjælpe med et link. Adressen er: Frederiksholms Kanal 16, 1220 København K (i nærheden af Christiansborg ridebane), tlf. 33 15 44 50.

Officiel hjemmeside klik HER

Smagte vine:

BRUT


Sidst smagt 18/2-05
Lidt speciel og ret svær at få fat på, men god til prisen (på købstidspunktet beskedne 160,-). Præg af pinot meunier. Bliver lidt oxideret/sherrypræget i glasset. Ganske fyldig.

BRUT 1996


Sidst smagt 24/10-05
En lidt utraditionel ensfarvet, mørk gul farve. I næsen mødes man af lidt rieslingpræg (petroleum) og bagværk, appelsinskal. Dog også et lidt urent præg (spildevand), I munden virker den lidt "træet" (manglen på malolaktisk gæring?) og rå (hvilket minder denne smager lidt om Salon). Kan formodentlig ligge ganske længe.

CUVÉE DE PÈRE HOUDART


Sidst smagt 21/2-05
En særlig cuvée blandet af årgangene '85 (Pinot Meunier), '86 og '88 (Chardonnay). Som 1996'eren præget af en ensfarvet gul farve, som jeg sjældent har set i andre champagner. Duften er "rund" og lidt kageagtig - kanel, bagværk. Også lidt træagtig, samt lidt læder. Virker lidt en-dimensionel på denne smager. I munden har den pæn fylde og finish, samt en ganske lang eftersmag (20s). Virker imponerende ungdommelig, men savner kompleksitet og dybde for min smag. Om den kan blive til noget stort skal jeg lade være usagt.

Etiketter: , ,